Портал » Начало форум » Гараж » Технически кът

 

Напиши нова тема Отговори на тема
Автор Съобщение
 Заглавие: Монтаж и настройка на газова уредба - Разделена тема
МнениеПубликувано на: Сря Апр 12, 2017 10:37 pm
 

Аватар

Регистриран на: Пон Юни 23, 2014 6:44 am
Мнения: 509
Местоположение: Добрич
Автомобил: 9-3 2.8V6 Aero
slavi написа:
След като не искаш навигация, а екстри и комфорт на возене, пък и говориш за 255 коня (каквито има само във 2.8 V6 - далеч от SAAB-ски мотор, който не е точно лесен за газифициране), по-добре почни да се заглеждаш по 9-5. :wink:


Че е далеч от саабски мотора е далече, но по-добре е че е далеч и от опелски :rofl:
Относно газта си е лесен стига който го прави да знае какво прави... А и може да се направи с доста по-бюджетен инжекцион като марка , а не както тук витаещото инфо че марката газова е една и ала бала и да се дават по 1600-700лв за газ на 4цил мотор.
За справка моята кола на която не съм и докосвал настройката от преди нова година long time fuel trim-a е в рамките на до 2% +/- като зависи само от това дали карам много градско или извънградско..
От друга страна ако човека гони возия то 93 нее неговата кола със сигурност, но и то си му го пише в името на модела "Sport sedan"

_________________
Колкото повече "гърла" под капака, толкова по-голяма усмивка на устата :)
EX Alfa 155 2.5V6 '97y + LPG
EX Mazda 6 2.0i 2004y + LPG
NOW Saab 9-3ss 2006yAero 2.8V6- Самолет на LPG+obd2 Made by Me


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Препоръки при покупка на Сааб
МнениеПубликувано на: Чет Апр 13, 2017 11:30 am
 

Аватар
saab-club.com member
saab-club.com member

Регистриран на: Пет Сеп 12, 2008 3:22 am
Мнения: 2750
Местоположение: София
Автомобил: MY98 9000 Aero
Пепоне, колко модела газови уредби настрои на четирицилиндров саабски турбодвигател над 200к.с. та реши, че бюджетните варианти са работещи и безпроблемни? Дай сега и една препоръка само Бардолини да се ползва и турски части основно. Да, марката не е една, тези, които съм установил, че са ок са KME, Romano, Bigaz, Reagaz, BRC,сигурно и други. Успяват да бъдат настроени ок , когато останалия хардуер е адекватно подбран и монтиран. И за натоварените режими се ползва широколентова сонда. Който може да настрои адекватно такава кола, вероятно знае какво прави и е нормално да си цени времето и трудът. Писнало ми е от хора дето за да спестят 200 лв ходят при пишман газаджии и накрая аз трябва да им кажа кое не е подбрано и монтирано коректно и защо не е настроена правилно. Обаче като им кажеш цена 100 лв за настройка си обирджия. Занапред кой където си е монтирал газова, там да му я оправят и настроят!

_________________
Изображение+Изображение=Изображение


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Препоръки при покупка на Сааб
МнениеПубликувано на: Чет Апр 13, 2017 4:27 pm
 

Аватар

Регистриран на: Пон Юни 23, 2014 6:44 am
Мнения: 509
Местоположение: Добрич
Автомобил: 9-3 2.8V6 Aero
Що се палите толкова не разбирам?? Казах по-Бюджетни, а не най ниско бюджетни, понеже тук из форума няколко пъти виждам да се цитират цени от по 1600-700лв за 4 цилиндрова кола, което си е малко множко според мен (предвид че зная цените на компонентите) . В крайна сметка нее важно точно какъв е Компа на газовата а останалата периферия, начина на монтаж и настройката. Аз лично моята си я настроих по данните на широколентовата сонда на колата,а ако колата няма такава нее особен проблем да се настрой по нейната си сонда понеже тя е смесообразуваща в крайна сметка и нее като да не съм виждал аномалии като се закачи външна сонда която дава разлики спрямо тази на колата и после адаптациите в канала. Също нее драма толкова да се купи и една широколентова и да се прави с нея ако това ще ни направи по-спокойни.
Относно оправията на чужди бакии те разбирам и съм съгласен че е голяма Шитня да се занимаваш с това и затова няма мпретенции кой колко би взел да ги оправи бакиите- все пак може да се занимаваш повече време отколкото би отнело за целия монтаж. А щом има кой да плаща за дадена услуга и после всичко е наред и всички са доволни- няма лошо. Едно нещо струва толкова , колкото му вземеш
П.С Вече съм понастроил доста коли и затова си позволявам да задълбавам темата :wink:
Извинявам се за отклонението от темата и спирам да коментирам в нея нещо извън контекста и

_________________
Колкото повече "гърла" под капака, толкова по-голяма усмивка на устата :)
EX Alfa 155 2.5V6 '97y + LPG
EX Mazda 6 2.0i 2004y + LPG
NOW Saab 9-3ss 2006yAero 2.8V6- Самолет на LPG+obd2 Made by Me


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Препоръки при покупка на Сааб
МнениеПубликувано на: Чет Апр 13, 2017 10:22 pm
 

Аватар
saab-club.com member
saab-club.com member

Регистриран на: Пет Сеп 12, 2008 3:22 am
Мнения: 2750
Местоположение: София
Автомобил: MY98 9000 Aero
Относно цените на компонентите, мога да ти кажа, че излизат около 1100-1200 лв. Поне такива, които бих сложил. Може и повече ако говорим за топ качество. Лично моята кола ми излезе над 1400 при условие, че аз съм я монтирал и съм взел всичко на доставни цени. Качествен монтаж и настройка си отнемат 3 дена ако работи един човек. Нормално би било да си изкарва по 200 лв труд на ден. Като имаш предвид, че и тази като всяка друга дейност си има съответните разходи, колко мислиш остават? Относно електрониката, че не е важна каква е..... Това въобще се чудя дали да не го подмина като коментар. Само ще кажа, че от газов софтуер до газов софтуер разликата е като между елка и компютър :rofl: Някой имат доста недомислени неща, като например да не може да се свали коефициента на газовия инжектор под 1.0 спрямо бензиновия, което за натоварени режими винаги означава перманентно богата смес давеща колата. Относно настройка с фабричната нешироколентова сонда, в клозет луп може да се направи перфектно, но в опен луп няма никакъв шанс да ми кажеш какви са ти смесите, като говоря за коли с налягане на турбото над бар минимум. Специално АЕБ като Романо, Бигаз и т.н. в преминаване от от клозед в опен луп на около 2000 оборота имат една доста рязка промяна в таблицата, дето аз лично смятам че без широколентова не мога да го настроя правилно като смеси.
Извинявайте за офтопика, ще намеря някоя газова тема.

_________________
Изображение+Изображение=Изображение


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Препоръки при покупка на Сааб
МнениеПубликувано на: Чет Апр 13, 2017 11:08 pm
 

Аватар

Регистриран на: Пон Юни 23, 2014 6:44 am
Мнения: 509
Местоположение: Добрич
Автомобил: 9-3 2.8V6 Aero
Освен няколкото долнопробни евтенийки, няма други които да не могат да направят това за което казваш.
И тия Марки които спомена (романо, бигаз и тн включая Ланди ренцо са си едно и също- АЕБ и далече ,ама далече
нямат голяма възможност за толкова много настройки, а са си обикновени АЕБ базирани системи. С риска да ме оплюете но ще спомена ,че един така подценяван ФОбос има доста повече менюта за настройка и ако човек знае какво да прави с всички тях е доста гъвкава система( ще вметна само че имат опция за настройка по MAF вместо по МАП,а ако се иска наистина прецизна работа на газ дори и за самоадаптивни системи в реално време (такива които постоянно си менят адаптациите като луди) както са доста френски коли и на каквито доста системи са се издънвали включая и ландита и тем подобните им прозиволни АЕБ базирани си има "Друга бира" и не говоря за БРЦ.
П.С От чисто любопитство ми е интересно за кое се смята че е най най така да се каже откъм периферията-визирам редуктор, инжектори, та дори и филтъра на газта
А относно времето за монтаж- доста е индивидуално, някой може и седмица да монтира и кво 1000лв ли да вземе

_________________
Колкото повече "гърла" под капака, толкова по-голяма усмивка на устата :)
EX Alfa 155 2.5V6 '97y + LPG
EX Mazda 6 2.0i 2004y + LPG
NOW Saab 9-3ss 2006yAero 2.8V6- Самолет на LPG+obd2 Made by Me


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Препоръки при покупка на Сааб
МнениеПубликувано на: Чет Апр 13, 2017 11:35 pm
 

Аватар
saab-club.com member
saab-club.com member

Регистриран на: Пет Сеп 12, 2008 3:22 am
Мнения: 2750
Местоположение: София
Автомобил: MY98 9000 Aero
:rofl: За мен КМЕ е газовата електроника с най-много опции за настройки и най-интуитивна.
Лично аз не бих избрал АЕБ базирани, просто съм настройвал. В София няма газаджия, който да ти предложи за по-малко от 1100 лв нещо за Сааб, говорим за Бардолини, турски сонди, най-евтините скоби и маркучи, и т.н, тоест всички компоненти около 500 лв и труд 600 за Сааб. Ако ми се хвалиш с бърз монтаж, виждал съм доста такива, не е идеята в бързия монтаж, а в качествения, което значи време. Не говоря за седмица, а за нормално време за качествено свършена работа. И наемите и живота в София са малко по-други да ти кажа, това е фактор в образуването на цените на услугите. Ако си толкова уверен в настройките на турбо бензин и имаш път към София, ела да покараш някоя от моите коли, след което да изтрием настройките и да се пробваш преди да твърдиш, че всичко върши работа, за двигател, на какъвто не си пробвал. Ще имаш възможността да пробваш с нещо, което върши работа, да видим дали ще ти се получи. Не те подценявам, дори ти гласувам доверие :wink:

_________________
Изображение+Изображение=Изображение


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Препоръки при покупка на Сааб
МнениеПубликувано на: Чет Апр 13, 2017 11:55 pm
 

Аватар

Регистриран на: Пон Юни 23, 2014 6:44 am
Мнения: 509
Местоположение: Добрич
Автомобил: 9-3 2.8V6 Aero
Пак засягаш някви марки които са на дъното на класацията.
Относно монтажа ми мога да кажа че правя монтажи за снимка винаги, без значение дали колата струва 1000лв или 20000лв и досега няма нито едно неуспешно подкарване на кола била тя 4-5-6 или 8 цилиндъра със или без турбо ;)
бих се възползвал от офертата ти ако беше с система с която работя и познавам, понеже е равностойно да ти кажа че ще си изтрия настройката на сааба който е с Фобос и да ми я направиш наново (колата има заводска широколентова сонда а газовата е с ОБД2 комуникация)- тоест експерименти не си правя, но пък мога да заявя ,че каквато и кола да направиш мога да я направя с система с която аз работя и то без страх че над някви обороти ще стопим мотора и да минава на бензин или да довпръсква бензин.
Може и на ЛС да ми кажеш за марките инжектори и редуктори които позлваш ,че наистина ми е интересно,а не държа да се прави реклама

П.С да отворим една Газова тема че омазахме тази

_________________
Колкото повече "гърла" под капака, толкова по-голяма усмивка на устата :)
EX Alfa 155 2.5V6 '97y + LPG
EX Mazda 6 2.0i 2004y + LPG
NOW Saab 9-3ss 2006yAero 2.8V6- Самолет на LPG+obd2 Made by Me


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Монтаж и настройка на газова уредба - Разделена тема
МнениеПубликувано на: Пет Апр 14, 2017 12:10 am
 

Аватар
модератор

Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 2:55 pm
Мнения: 1355
Местоположение: Гоце Делчев
Автомобил: SAAB 9-5 Aero MY'05
Разделих темата! Без караници и засягания, можете спокойно да продължите обмяната на опит тук.
Успех...

_________________
Поздрави от Югозапада...


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Монтаж и настройка на газова уредба - Разделена тема
МнениеПубликувано на: Пет Апр 14, 2017 12:21 am
 

Аватар
saab-club.com member
saab-club.com member

Регистриран на: Пет Сеп 12, 2008 3:22 am
Мнения: 2750
Местоположение: София
Автомобил: MY98 9000 Aero
Казвам ти цени тук за най-евтините.... По-новите Фобоси стават. И не мисля, че на който и да е газов софтуер има какво да му се изучава повече от 10-15 мин по менютата. Ще ти пратя линкове и модели на лични. Моето наблюдение е, че от всички 4 цилиндрови Сааби дето не са ЛПТ и са с газови монтирани от газаджия, само един беше настроен ок. Дори подбор на правилните компоненти или добър технически монтаж ( не за снимка ) рядко може да видиш. Я само ми кажи максимално бензиново време което си виждал на колите настройвани от теб :goodheart: Относно впръскването на бензин заедно с газта, това се прави с цел охлаждане, а не защото не може само на газ, и е добре да го има. Не харчи повече :roll:

_________________
Изображение+Изображение=Изображение


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Монтаж и настройка на газова уредба - Разделена тема
МнениеПубликувано на: Съб Апр 15, 2017 3:37 am
 

Аватар
saab-club.com member
saab-club.com member

Регистриран на: Пет Сеп 12, 2008 3:22 am
Мнения: 2750
Местоположение: София
Автомобил: MY98 9000 Aero
Ето и моите пет стотинки по темата. Ще се опитам да синтезирам доколкото може накратко какво е нужно за да се подбере, монтира и настрои газов инжекцион на четирицилиндров турбо Сааб, така че колата да работи правилно. Имайте предвид, че колите ни в това отношение имат доста особености, с които трябва да се съобразим, за да няма ходене по мъките от газаджия на газаджия и накрая да сте дали сумарно 4 бона (имаме такъв шампион) за газова, да сте ходили месеци наред насам натам да сменяте нещо и пак да не върви както трябва и да светят чекове.... Една от разликите между атмосферна и турбо кола е налягането, с което постъпва въздухът във входящия колектор. В най-ненатоварен режим и двете работят с налягане до около 0,7 бара под атмосферното. В натоварен режим обаче атмосферния мотор почти достига атмосферното налягане, докато турбодвигателя може да работи с налягане дори 1,5 и нагоре над атмосферното, в зависимост от мощността на колата. Тоест. ако караме в круизен режим и решим да настъпим и изпреварим с цялата мощност на автомобила, в случая с атмосферната кола разликата в налягането, с което ще постъпва въздуха в двигателя от ненатоварен до натоварен режим ще е максимум 0,6 бара, докато при турбодвигател може и над 2 бара да се окаже разликата. Това означава че ни трябват компоненти с достатъчен дебит, за да се справят с големия моментен разход при ускорение на турбо кола, бърза електроника и бързи инжектори. Един четирицилиндров Сааб ако е Аеро версия или с тунинг е с мощност около 200-250 коня, че и нагоре до над 300 в някои случаи, което прави по 60-80 коня на цилиндър..... Това е мощността на цял четирицилиндров двигател на някой масов автомобил. Има разбира се много по-мощни коли от Саабите, но обикновено са с 6 ,8,10 или 12 цилиндрови двигатели, и при тях мощността на цилиндър се оказва не толкова голяма, колкото при Сааба. Така че както казах има специфики дето Бай газаджия не е осмислил, като например, че в ниските режими се държат сходно с атмосферните мотори, но в натоварване няма нищо общо, защото има динамични промени в режимите на работа на двигателя и автоматична настройка на място не върши работа.....Освен всичко друго, ако колата ви няма тунинг и ще слагате газ, след време може да размислите и да искате да увеличите мощността, но газовата няма да смогва. Така, че подбирайки компонентите, съобразете ги така, че да могат да захранват мощността на тунингован такъв автомобил, за да не се налага да ги сменяте в последствие. Имайте предвид, че преди да сложите газ, двигателят ви трябва да работи коректно на бензин във всяко отношение, за да работи добре и на газ. Не трябва да има никакви забележки по запалителната система, електрониката, механиката и перифериите на двигателя. На газ те ще са по-осезаеми. Ако имаш проблемна запалителна касета, или лоши свещи, първо на газ ще почне да прекъсва.
Целта на този пост е да внесе малко яснота по темата и хората да знаят с какви проблеми ще се сблъскат като попаднат на някой случаен газаджия дето не е виждал Сааб, а те в 99 процента не са виждали. На не един и двама клиенти и газаджии съм обяснявал всичко това описано по-долу неколкократно и пак не им се получава. Не казвам, че всички са некадърни, и сред тях си има читави хора и добри професионалисти, но съдейки по това, което виждам правено по Саабите, шанса да попаднете на такъв клони към нула. Със сигурност не искам да оправям грешки на хора, дето са ви взели пари и не са си свършили работата по ред причини, така, че като сте си дали парите някъде, ходете там да ви оправят газовата, а не да давам с часове безплатни телефонни консултации и да търся по колите ви кой каква глупост е сътворил. Избора си е ваш, вие си носете последствията. Това което можете да направите е да се информирате предварително, за да не допускате това да се случи. Ако мислите, че това ще помогне, този текст го принтирайте и го оставете в Газ сервиза, заедно с колата да ви монтират газова.

1.Избор на компоненти:
Необходимите компоненти за един газов инжекцион са бутилка, сонда с клапан, пълначка, тръби до изпарителя и пълначката, клапан преди изпарителя, изпарител, рейка и инжектори, електроника с прилежащата и инсталация и сензори, маркучи за изпарената газ, маркучи за антифриз, вакум маркучи, филтри, и скоби, преходници и крепежи за всичко това. На пазара има голямо разнообразие от марки и модели продукти, важното е да изберем неща които да са ок като качество и да отговарят като технически параметри относно мощността на автомобила.
Бутилка - основно са два вида, цилиндрични, обикновено се монтират в багажника, и тороидални, на мястото на резервната гума. Въпрос на предпочитания, но и двете имат предимства и недостатъци. Аз лично предпочитам цилиндрична, поради няколко причини- монтирана е в предната част на багажника, което значи по-добро разпределение на центъра на тежестта на автомобила, и е по-безопасно при удар отстрани или отзад. Освен това при много ниски температури зимата по-бавно изстива и по-бързо стопля, тоест в някои случаи при много ниски температури течната газ ще има налягане да стига до изпарителя в натоварени режими без да прехвърля на бензин, за разлика от тези монтирани долу на мястото на резервната гума. Минусът на цилиндричните е, че остава по-малко място в багажника (малко спорно, понеже винаги се разхожда една резервна гума в багажника като сме избрали тороидална) и ако колата е комби пода вече не е плосък.
Сонда ¬¬- избира се спрямо размера и вида на бутилката, както и спрямо мощността на автомобила. Има нормални и усилени. Нормалните са за тръба 6 мм и мощност до около 160 к.с. Усилените са за тръба 8 мм и мощност над 160 к.с. Трябва ни такава. НЕ КУПУВАЙТЕ ТУРСКИ СОНДИ!!!!! Дори усилените такива за тръба 8 мм са с вътрешен диаметър 3мм, а трябва да е 5-5,5мм за да има достатъчно дебит. Отделно имат проблем с един инертен клапан представляващ защита при скъсване на тръба. Пружинката му е много слаба и при голяма моментна консумация на газ, налягането пада, и клапанът затваря, а колата минава на бензин.... Някои газаджии махат въпросния инертен клапан и разпробиват сондата по-широка, за да има дебит, но не виждам смисъл да се правят такива гимнастики, при условие, че хубава усилена сонда OMB или Tomasseto, е с 30 до 40 лв по-скъпа от турска Mimgas или Feroni. Ама някой хора са си газифицирани по душа, все евтинко да е......
Тръби - има два размера, на 6 и на 8 мм външен диаметър. Трябва ни на 8мм, заради по-големия дебит. Има медни има и термопластични. Медните се монтират по-трудно и замърсяват по-лесно, затова термопластични Фаро. Само гледайте да са стандарт серия, има една компакт серия на която преходниците са с по-малък вътрешен диаметър. Може и тя да става, не съм пробвал, но предпочитам да е по-широко. Спрямо монтажа може да се наложи да ползвате различни фитинги. Господата от Фобос продават само под прав ъгъл или прави , а реално има всякакви..... просто газаджиите не ги ползват и правят безумни на вид, и технически неправилни монтажи благодарение на това.
Пълначка – Изцяло въпрос на предпочитание, на някои коли позволява при гърловината за пълнене на бензин да се монтира, на други не. Има планки позволяващи монтаж без да се пробиват брони и калници, струват 5 лв, ама газаджията що да ги дава, я да сложим една дупка тук на Аеропакета, па как хубаво му стои....
Клапан преди изпарителя (и на сондата има такъв) електрически са и реално те спират и пускат притока на газ от бутилката до изпарителя. Сондите се продават с клапан, някои изпарители също. Същото, което важи за сондите, важи и за клапаните- да не са турски и да са на диаметър 8 мм. Някой марки от тези клапани, дори от премиум производители са така конструирани, че в процеса на работа на котвата на клапана се събират твърди частици от примесите в хубавата българска газ, и клапанът намалява дебита си. Хубаво е профилактично веднъж годишно да се отварят и почистват, преди да застуди. Някой марки като OMB са проектирани ок и нямат такъв проблем.
Изпарител – ключов компонент.... Понеже както споменах коментираме турбодвигател и голямо налягане на въздуха в колектора, някой ще трябва да прави достатъчно налягане и дебит на газта, за да може тя да постъпва през инжекторите в колектора. Винаги за турбо кола избирайте изпарител презапасен с 30 до 40 процента над мощността на колата. Първо, ще смогва да я захрани, второ, няма да се претоварва, трето, няма да влиза полуизпарена газ в двигателя и да го съсипва. Тоест за кола 230-250 коня слагаме изпарител за 300-340 к.с. За кола 280-290к.с (Аеро с тунинг) слагаме изпарител около 400к.с. и всичко е ок. Някои са с един, някои с два изхода, ако искате стабилно налягане, и колата е над 250 коня ползвайте и двата, но това оскъпява нещата с още един филтър, и малко повече маркучи. Има и по-евтини, и по-скъпи, има реплики на скъпи, които стават, въпрос на марка и качество. Ако ви се занимава през някакво време да го сменяте или ремонтирате, вземете си евтин. Дали ще отговаря на описаните параметри божа работа. Аз лично не бих сложил нищо друго освен КМЕ. Скъпи са, но за качеството си не са скъпи.
Рейка и инжектори – нискоомните са по-бързи, така че тук такива ни трябват. За да могат да работят добре в динамичните условия на турбонадув  и едновременно с това да имат къси минимални времена на работа , за да може на празен ход да работи ок и сместа да не е по-богата отколкото в натоварване. Основно са два типа, бутални и мембранни. Буталните са по-евтини, по-шумни и се износват. Реално не са инжектори а електромагнитни клапанчета....Обаче имат ремонтни комплекти и са евтини. Най-често слаганата от газаджиите рейка е RAIL IG1 около 70 лв със се инжекторите. За на бай Гошо опела са супер. За турбо Сааба не са защото пружинките са им слаби и при налягане на въздуха в колектора с 0,4-0,5 бара над атмосферното ВСИЧКИ газови инжектори отварят едновременно и бълват полуизпарена газ без никакъв контрол. Това дори топи бутала в някой случай, в други води до не по-приятни ремонти......Има някои бутални дето са ок, но са на премиум марки и цените са им като за такива. Мебранните са много по-прецизни, реално са си като бензинови инжектори, безшумни са, но не се ремонтират. Искат ЗАДЪЛЖИТЕЛНО най-добрите филтри. Гледа се при какво налягане на газта колко коня на цилиндър захранват и се подбират спрямо мощността на колата. Реално са презапасени, така, че ако захранват примерно 60 коня на цилиндър при определено налягане, всъщност може и до 80 и нагоре да докарват. Аз винаги ползвам мембранни, Hanna са ок качество на ок цена. Цената е около 2 до 3 пъти по-висока от най-смотаната възможна рейка RAIL с някакви щракалки на нея, зависи къде ги намерите. Има подобни на други марки, малко по-евтини или скъпи, примерно Barracuda, LPG tech и т.н. Избор голям. Keihin и BRC са най скъпи, около 250 евро доставна цена за 4 с рейка. Могат да бъдат на рейка, но делими, могат да са запресовани в нея, което е добре да се избягва, понеже ако се развали един купуваш цяла рейка...Могат да бъдат единични без рейка, а с дистрибутор и маркучи, което улеснява монтажа, а и инжектора може да е най-близо до щуцера така.
ЕЛЕКТРОНИКА – изборът на това каква електроника да управлява целия останал хардуер от газови компоненти е доста важен, за да може колата да се настрои добре. Важно е да има по-бърз процесор от бензиновото еку, защото трябва да симулира работата на бензиновите инжектори, но това си е мое виждане. За някой хора е все едно каква е електрониката. Не е задължително всички компоненти да са от една марка. Тоест може да комбинирате примерно инжектори на една, изпарител на друга, електроника на трета марка. Някои предлагат ОБД комуникация за уж по-прецизна настройка. Истината е, че ако е настроена както трябва колата, може и без ОБД. Ама изобщо не е задължително. Даже понякога е излишно. Но ако имате излишни пари или този, който настройва няма много опит с конкретния модел автомобил върши работа, обикновено да трие грешки като мине лимитта на адаптация.... Добре е за нашите коли да има опция за впръскване на малко бензин в големите натоварвания, за да охлажда цилиндрите. Не защото не може само на газ. Може само на газ, но не е добре за двигателя. Няма да харчи бензин, спокойно, на практика не се отразява на джоба, а просто пази двигателя това обогатяване с бензин. Аз лично харесвам КМЕ, произвеждат и изпарители, ако слагам на някого, ще е такава, има много опции за настройки, много стратегии, софтуера е безплатен, интуитивен, гъвкав, настройката става бързо, стига да знаеш какво правиш и за всичко е помислено. За мен това е най-добрата газова електроника. Естествено стават и много други марки. Тези който съм успявал да настроя успешно на турбо Сааб са: КМЕ Nevo, BRC(почти невъзможен за намиране софтуер, има хиляда модела екута и софтуери, кракове, хакове, настройки на портове, ужас....малко опции за настройки, но все пак става, хардуера им обаче е супер, всички маркучи запресовани, всичко обезопасено максимално), Bigas, Reagas, Romano, (последните три са АЕБ базирани, нямат много опции за настройки спрямо КМЕ, но спрямо БРЦ са на светлинни години, работи се по карта, което не е за всеки, но вършат добра работа веднъж настроени и са качествени). Карал съм добре настроена кола на клиент с Ловато. Софтуера не съм го разглеждал. Списъкът с газови електроники и софтуери сигурно е безкраен, аз лично не смятам да откривам как работи всяка една газова и съвместима ли е със Сааб, понеже клиента е решил, че е по-евтино или са му я монтирали на прИмоция, пък аз да се боря да я настройвам. Открил съм кое работи за мен. Това, което по никакъв повод НЕ КУПУВАТЕ са продукти на българската фирма BSM. Масово работят с тях газаджиите и най-често това може да очаквате като оферта. Марките газови, които произвеждат са Бардолини (италианско звучи някак, а), Vega, Cargas . Тези неща няма как да се настроят на нашите коли. Първо, имат една таблица и пет плъзгача за настройки, второ, коефициента на газовите инжектори не може да бъде под 1.0, и в натоварените режими колата винаги е толкова богата, че се дави. Бай газаджия обаче мисли, че не смогва да захрани с гориво и вдига налягането на изпарителя и времената и блъска още газ. След 15-тото ходене за настройка по всички газаджии срещу десет лева да вдигне или намали стойностите на таблицата с 10 процента, му казвате на тоя дето е монтирал да сваля газовата и да ви връща парите.....Ако все още имате двигател. Има нещо важно като се купува електрониката. Гледайте да я купите окомплектована с всички кабели, сензори, бутони и каквото там се очаква да има. И гледайте мап сензора и да не мери само до атмосферно налягане, а над него поне бар и половина, защото имате турбо, нали знаете..... Толкова с избора на електроника, повече като стигнем до настройките.
Филтри – обикновено са два, един за течната фаза, монтиран преди изпарителя и един за изпарената вече от изпарителя газ , монтиран между изпарителя и рейката. Не купувайте евтини, като се наложи да смените инжектори заради евтини филтри едва ли ще е по-евтино. ALEX са добри и са със сменяем компонент, струват 20 лв първия път, после сменяемата част е по 10 лв. Аз съм сложил между пълначката и бутилката един филтър, който се ползва за газови с течна фаза, така, че още преди да постъпи в системата газта е филтрирана, но цената му беше към 70 лв. Отваря се и се чисти.
Маркучи, скоби, крепежи – наглед уж непретенциозни неща. Купете най-доброто което намерите, защото заради една скоба или маркуч от които сте спестили 50 стотинки, може да гръмнете в движение или да си прегреете колата. Газта се слага за да спестиш пари, но от избора на компоненти не пестете, нищо няма да спестите, защото ще изгубите време, ще правите всяко нещо по два пъти, и може да бъде доста опасно или да доведе до скъпи ремонти.

2.Монтаж
След като са осигурени компонентите, те трябва да бъдат монтирани. Няма да давам подробни инструкции кое как се монтира и с какви инструменти, защото това не е наръчник на газаджията, просто ще споделя някой характерни неща.
Важното при монтажа са няколко неща – компонентите на газовата да са монтирани надеждно, да са далеч от подвижни детайли, да могат да функционират оптимално, да са лесни и достъпни за ремонт и обслужване, и да изглежда добре, като едновременно с това да не пречат на оригиналните възли и агрегати по колата, които също трябва да работят безпроблемно, и да са достъпни за ремонт и обслужване. Не става въпрос монтажа да е красив за снимка, а да е функционален! Дизайна трябва да е подчинен на функцията, не обратното.... Това е шведска кола а не френска недомислица.....Ще изброя особеностите на монтаж за по-специфичните компоненти:
Бутилка – трябва да е така разположена, че сондата да бъде под правилния ъгъл, за да може да пълни до горе и консумира до дъно. Да се внимава с тръбите да нямат прекалено големи огъвания, да не се пречупват и така да намаляват дебита. При разпробиване на автомобила за фиксиране с шини или за тръбите, да се внимава да не пробиете резервоара примерно или да направите други щети. Където е разпробивано след това всичко да се обработи против корозия. Отдушниците да са правилно монтирани, за да може ако има теч на газ да излиза извън автомобила, а не да се издушите вътре.
Тръби - да са захванати стабилно и далеч от подвижни детайли, тръбата да има минимум сгъвки и чупки.
Клапана при изпарителя да е монтиран с бубината нагоре по възможност.
Изпарител –желателно е да е на място, което не се обдухва, тоест да не бъде охлаждан. Не трябва да бъде по-високо от най-високата точка на охладителната система, за да не задържа въздух и лесно да се обезвъздушава. Мембраните на изпарителя да са успоредно на посоката на движение, за да не им действат инерционни сили при спиране и ускорение, това удължава живота му. Всички тръби и маркучи да нямат големи прегъвания, което се постига с подходящи по ъгъл щуцери и фитинги. Това оскъпява нещата, но спестява време и не ходят 50 метра тръби и маркучи из двигателния отсек. Желателно е водните маркучи на изпарителя да се свържат последователно между двигателя и радиатора на парното, с цел по-бързо загряване на изпарителя и повече дебит на флуида. Това обаче важи само за коли без така нареченото кранче на парното. Тези, които имат такова, трябва да се свържат успоредно, иначе няма въобще да загрее изпарителя, ако този кръг е затворен. Сааб 9-5 е с такъв клапан. Може да бъде премахнат, даже препоръчително, това е едно от слабите места в охладителната му ситема и ако колата губи антифриз, обикновено е от там. Не забравяйте да свържете вакума към изпарителя, за да има константно налягане на газта спрямо налягането в колектора.
Инжектори - най-добре е маркучите от газовите инжектори до щуцерите на входящия колектор да са колкото може по-къси, но без да се прегъват, затова най-лесно е с единични инжектори и дистрибутор, ако няма много място. Самите щуцери да са близо до бензиновите инжектори. Най-добре срещу тях, но на практика не винаги е изпълнимо. За някой от буталните препоръчват да са прави за да не се износват интензивно. Задължително всички маркучи захванати със скобички, щото като надуе турбото 1 бар и изплесне маркуча, хвърчи газ навсякъде, а тя е запалима лесно.....
Маркучи - да са стегнати добре, да са далеч от подвижни детайли, да не се протриват при контакт в повърхности, да имат достатъчна дължина и при вибрации и мърдане на двигателя да не са под опън. Да нямат големи сгъвания и пречупвания.
Електроника – на сухо място, инсталацията да е прибрана и ако трябва да се скъси на места, а не да има 3 пъти повече кабели от необходимото, по възможност да минава където е фабричната инсталация, но да е делима от нея. Повечето газаджии монтират кабели и маркучи буквално както им дойде, слагат 300 свински опашки и после не може да се прави нищо по тая кола без два часа да се занимаваш с простотията им..... Понякога се замислям дали не ги правят така с цел лесен демонтаж като трябва да си я вземат обратно. Задължително да се вземе сигнал за обороти от някой тригер на касетата, защото при високи обороти и натоварвания импулсите на бензиновите инжектори се застъпват и газовата не знае оборотите на двигателя. Всичко да е запоено и изолирано надеждно.




Настройка
След като вече имаме нужните подходящи за колата компоненти и всичко е монтирано правилно в автомобила, следва газовата електроника да бъде настроена, за да работи. За да бъде добре настроена, има няколко условия. Първо, подходящите компоненти, които вече се предполага, че имаме монтирани в колата. Второ, правилно да конфигурираме и калибрираме газовия софтуер, за да знае с какъв хардуер работи. Трето - познания за процесите на работа на двигателя, познания за логиката на електрониката, която го управлява, и познания за свойствата на двете горива, бензин и газ и какви трябва да са предварението на запалване и съотношенията на горивовъздушните им смеси в различните режими на работа. По последната точка питайте някой газаджия, и засечете за колко време ще изчезне от погледа ви..

И така поред на условията, необходими за добра настройка. Относно необходимите хардуерни компоненти написах каквото е нужно.

Относно конфигурацията, разгледайте подробно менютата и инструкциите на газовия софтуер, за да разберете кое какво е, да изберете правилно компонентите и да включите или изключите определени функции и настройки спрямо автомобила. Има много вариации в различните софтуери, няма да влизам в подробности. Някои по важни ще изброя в процеса на обяснение. Ако в менюто няма вашия тип инжектори, премерете им съпротивлението и изберете такива със същото. Важен е и лага на инжекторите колко милисекунди е, може да прочетете конкретно за вашия модел характеристиките и да ги въведете. Настройка се прави на загряла и адаптирана на бензин кола. Пуска се автоматична калибрация на инжекторите и се оставя да поработи на газ. Гледате в газовия софтуер какво е налягането на изпарителя и го настройвате от самия изпарител, има винт за реглаж. На атмосферна кола трябва да е около 0,850 до бар, а за Саабите това, което на мен ми върши работа с почти всички настройвани коли е около 1,35 на изпарителя, не диференциално. На една клиентска кола с по-особена мощност, вероятно между 350 и 380 коня, налягането на изпарителя е 1,7. Пускате пак една калибрация и автоматична настройка. В зависимост от софтуера това може да е само работа на място на празен ход, може и събиране данни за работа на бензин в движение. В зависимост от електрониката и настройките за прецизност на събиране на данни в движение, ако има такава, може да стане много бързо или да се наложи да карате доста време в най-различни режими, понякога сумарно над 100 км. Гледайте да минете през повече режими, примерно градски и извънградски режим на каране с различни скорости, на различни предавки и с различно натоварване, за да може електрониката да събере максимум данни от работата на бензин. След като всички автоматични калибрации и настройки минат, следва трудната част, или финната настройка. Има най-различни газови софтуери, някои работят по карта, други по графика, трети и по двете, някои имат много опции за настройки, други не. Повечето опции не винаги означават, че колата ще работи добре. Има някои с много опции, пък реално не вършат работа, има някои с малко опции, а се получава добре, въпрос на това какво е заложено да събира като данни логиката на софтуера и колко е бърз процесора. И ако е по-бавен от бензиновия НЕ става работата, но това си е мое виждане, а и е доста малко вероятно да се случи, примерно на много нова кола с много стара бюджетна газова. След като сме „настроили” колата с автоматичната настройка, пробваме какво сме постигнали... Обикновено има забележки, но не се притеснявайте, повечето газаджии не стигат до настройка в движение дори.... Те са експерти и го правят на място. Сега идва моментът да обясня някой термини и основните режими на работа на двигателя, и какво е различното и еднаквото при бензин и газ в тези режими, за да може да се направи адекватна настройка.

AFR - Air/Fuel ratio, на български съотношение(състав) на гориво въздушната смес. Всяко гориво има характерни свойства и едно от най-важните е така наречената стехиометрична стойност. Това значи пропорцията на гориво и въздух да е такава, че в в процеса на горене да изгорят напълно без да остават излишъци от едното или другото. Тази пропорция е стехиометрична и се отбелязва с ЛАМБДА 1. При бензин тя е един грам бензин с 14.7 грама въздух. За газ е 1 грам газ с 15.5 грама въздух. Когато горивото в сместа е повече от тази пропорция , сместа е богата, когато е в по-малко е бедна. Пропорцията се обозначава с AFR. По-висока стойност означава по-бедна смес, по-ниска означава богата. Например за бензин AFR 10 е много богата смес, с която двигателя се дави и има мисфаери, а AFR 18 е бедна, в натоварени режими предизвиква детонации водещи до дупки в буталото примерно или разрушително неравномерна работа на двигателя. Всяко гориво им различна запалимост, скорост на горене и детонационна устойчивост, различно отделя топлина и има различна калоричност. За това в различните режими на работа за едно и също гориво се изискват различни смеси и впръскване в правилния момент, за да може двигателя да е икономичен, екологичен, динамичен и да работи в безопасни за него условия в съответния режим. В еднакви режими на работа на един двигател, различните горива изискват различна пропорция на горивовъздушни смеси и именно това е целта на настройката на газовата-за всеки един режим на двигателя, всяко едно от горивата да е в правилното количество за този режим, и едновременно с това да не променя начина на работа при преминаване на работа с другото гориво.

ЛАМБДА СОНДА - Това е датчик, мерещ остатъчното количество кислород в изгорелите газове. По него електрониката преценява пропорциите на гориво-въздушната смес и прави корекции, ако се налага. По данните от същия този датчик електрониката прави адаптации на горивните карти. Сондите са два вида, обикновена и широколентова. Разликата е в обхвата в който коректно могат да мерят пропорциите на сместа. Обикновените (narrowband) мерят точно само около стехиометричната стойност, показват дали сместа е бедна или богата, но не и точната пропорция. Повечето автомобили заводски са с такава. При нулева корекция на сондата, ако колата е на бензин, сместа ще е с 14.7 AFR, ако е на газ AFR -а ще е 15.5. Широколентовата(wideband) сонда мери точно във всякакви пропорции където е възможен процес на горене за масово ползваните горива. За това тя се ползва за прецизна настройка, най-вече в натоварените режими, където заводската не мери какви са пропорциите. За да ме разбере и газаджията, казано на по-прост език, ако не работи ЛАМБДАТА ще свети ламБата на ЧЕК ЕНДЖИНА. Ако не е настроена газовата, също свети. Някой по-предприемчиви лепат тиксо.

CLOSED LOOP- ненатоварен круизен режим на работа, ЕКУ-то взема данни от горивната карта, но финалната корекция на сместа се прави от ламбда сондата. В този режим на работа става и дългосрочната адаптация. В този режим целим стехиометричната стойност на сместа независимо от горивото. На практика гледаме моментните и дългосрочните корекции по ламбда да са възможно най-малки. Това е трудното на настройката, понеже като направи примерно 20 процента адаптация по цялата таблица, настройките отиват по дяволите, свети чек, колата не върви ни на бензин, ни на газ, разхода е ужас и има опасност от повреди. Затова трябва да сме търпеливи и да настроим добре този режим на работа. Той е основен и двигателя най-често е в него. Та след като е минала автоматичната настройка на газовата, караме първо в тези ненатоварени режими без резки и агресивни ускорения известно време и следим краткосрочните и дългосрочните корекции на фабричната сонда. Обикновено повечето Сааби са с нормална бензинова адаптация около 7 до 8 процента. Приемаме , че от 0 до 8 е в норма, добре е на бензин и на газ да не се променя много. Това го виждаме на Опен сида ако колата е с Т7 и опцията е отключена, или на живи данни с Теха или друг интерфейс, който позволява, или от софтуера на газовата ако поддържа ОБД и е свързана. На коли с заключена софтуерно ОБД функция на Трионика само с Тех 2 става. Не знам в тази ситуация газовото ОБД дали вижда Трионика, ако някой е пробвал да сподели. На Т5 колите 100 процентова стойност означава лимита на адаптация, който всъщност е 25 процента. Тоест виждате 30 до 40 процента, което на практика са 7-8. Докато не настроим този режим, няма смисъл да правим настройки в другите, щото радостта ще бъде кратка. Тук ОБД функцията на газовата доста помага ако нямате опит. Има опции дори да трие грешки за адаптация в бензиновото еку. Ако го прави не сте направили добра настройка. Иначе газта може и на 16-17 AFR да си работи в този ненатоварен режим и да е много икономична, но това е изпълнимо само при коли без ламбда контрол или с перманентно изключен такъв от бензиновия софтуер, иначе веселбата с адаптациите е в пълна сила.

OPEN LOOP - Това е режим в който бензиновото еку работи само по данните от таблиците, без да прави моментни корекции спрямо показанията на сондата. Тук натоварванията са малко по-големи и смесите малко по-богати и затова не е под ламбда контрол. Обикновено този режим е при ускорение. Кoгато обаче сте направили 20 процента адаптация, от чудесната автоматична настройка, има изненади, дори на бензин, защото екуто умножава цялата карта с тоя коефициент. Ако адаптацията е позитивна, колата харчи много и се дави, ако е негативна, сместа е бедна, понякога пали трудно, има детонации в натоварени режими и е опасно за двигателя.

WOT - Wide open throttle, широко отворен дросел, или както един познайник тук казваше „газ до балатОма”....

В тези режими сместа не трябва да бъде стехиометрична. Трябва да е по-богата. Но има разлики в това каква да бъде на бензин и каква на газ заради свойствата на двете горива както и агрегатното състояние и температурата с която постъпват в двигателя. Когато екуто преминава от Closed в Open loop, сместа постепенно се обогатява, докато стигне най-богатата пропорция при WOT. Изразено цифрово в AFR, стойностите за двете горива са следните. При бензин с излизането от клозет луп при леко ускорение обогатяването е малко, 14 до 13.5 бензинов AFR е ок. При WOT трябва да достига 12 до 11-11.5 в зависимост от условията на работа. При 10.8 сместа е богата и почва да не се възпламенява. Целта на това обогатяване в натоварен режим е да свали температурата в горивните камери и да предотврати детонации и самовъзпламеняване на сместа. Бензина постъпва в пулверизирана течна фаза с около 30 градуса температура и охлажда по-добре от газта постъпваща в двигателя с около 60 градуса в газова фаза. Газова с течна фаза е по-добра в това отношение, но там драмите с цените на компонентите и сроковете в които се развалят губят идеята за икономия, заради която слагаме газ на колата си. 11 е най-безопасен бензинов AFR, а при 11.5 има най-голяма мощност. При газ в газова фаза в режим на леки ускорения трябва да обогатява до 14.5-14 газов AFR, а при WOT няма смисъл по-богато от 13 ако карате само на газ. Бензина при бедна смес има детонации които при обогатяване изчезват. Газта по принцип е по-устойчива на детонации, но при газ в бедна смес и натоварен режим има такива, с обогатяване до подходяща смес изчезват. Направи ли се по-богата от необходимото, пак има детонации и висока температура. Ако се прекали изгарят легла на клапани, ако се прекали много се топят бутала. Затова се ползва опция „каско” с бензиновите добавъци като опция в газовата настройка, особено с хубавите ни горива дето не се знае къде какво зареждаш. И се цели AFR 12-12.5 ако ползвате добавък на бензин. Ако на 12 почне да прекъсва обеднете малко. С фабричните настройки на бензиновия компютър повечето газови електроники след добра настройка в клозет луп, в WOT режим са богати и са със смеси под 11 газов AFR, което е доста богата смес за газ и на практика колата се дави. Газаджиите мислят че е бедна и не и стига газ. Ето за това се ползва широколентова сонда, за да се знае кое колко е във всеки един режим и най-вече при натоварване. Клозет луп се настройва без проблем и без широколентова. И опен лупа може, но предполага опит с такъв тип двигател и познаване добре на газовата електроника с която се работи, и пак е малко на риск и на 6-то чувство. Да е атмосферна кола дето няма динамични промени в режимите на работа или ЛПТ ок, ама за коли с големи мощности си е риск. Като настройвате натоварените режими, ако сместа ви се струва много бедна или много богата, преди да почнете да ровите по картата или графиката на газовия софтуер, вижте дали някъде по настройките няма едни плъзгачи за обогатяване и чувствителност при ускорение, преди да разбъзикате току що настроения клозет луп..

Още няколко неща, които са важни:
Налягането на изпарителя е нормално да пада при WOT, но не драстично. Има един режим дето е малко специфичен, казва се CUT OFF. Това е когато пуснете газта и автомобила се движи на предавка. Ако оборотите са над 1600, бензиновото еку спира сигнала към инжекторите. Това е с цел икономия. Така обаче се създава голямо налягане в изпарителя и като подадете газ смест е богата. Някой газови имат стратегии ка да се избегне този режим, други не. Подобна ситуация се получава след агресивно ускорение на газ, после пуснете газта и веднага пак настъпите. Какво се случва с налягането в изпарителя тогава. Докато ускорявате има голяма консумация на газ и налягането е горе долу в норма малко под зададеното при наличие на добър изпарител. Пускате газта и понеже няма консумация, налягането рязко се покачва, понякога над 3 бара. При повторно настъпване има извънредно богата смес. Някой газови решават проблема с временно минаване на бензин и леко добавяне на газ в сместа докато налягането се нормализира. Други въобще нямат решение и проблема си го има. Не че някой кара така, ама се случва.

Газта се възпламенява по-трудно и гори по-бавно от бензина. Това означава, че е удачно искрата да се подава по-рано, тоест иска по-голямо предварение, за да не доизгаря излизайки от двигателя и да вкопава леглата на клапаните. За някои коли има газови аванс процесори. При Сааб най-лесно се постига с корекция в бензиновия софтуер. Тоест тунинг. Газаджиите не го правят. И за широколентова сонда не са чували.

В България температурните разлики през различните сезони са големи. За да има пропан бутана необходимата летливост, та да прави необходимото налягане в бутилката и да успява да захрани изпарителя, пропорцията на двата газа лятото и зимата е различен. Затова някои си правят лятна и зимна настройка на газовата. Имайте предвид, че нашите коли имат наистина огромен моментен разход в турборежим и при продължителни ниски температури под нула е възможно понякога да прехвърлят на бензин при рязко ускорение въпреки правилните компоненти и настройка, ако сте заредили газ, която не е подходяща.В нормални условия обаче това не би трябвало да се случва. Може да се настрои зимата над определено бензиново време да минава на бензин и под него да връща на газ, за да се избегне описаното явление. Най-добри универсални настройки стават около 8 до 10градуса температура, така и лятото на 40, и зимата на -20 ще работи адекватно. Сменяйте филтрите, правете профилактика на газовите клапани всяка есен и няма да имате проблеми.


Мога да пиша още много по темата, но не е нужно. Който има конкретни въпроси, нека дискутира.
Следващата тема за настройки ще е за тату машини... там нещата са малко по-сложни.

_________________
Изображение+Изображение=Изображение


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Монтаж и настройка на газова уредба - Разделена тема
МнениеПубликувано на: Съб Апр 15, 2017 8:43 am
 

Аватар
багериста
багериста

Регистриран на: Съб Яну 24, 2004 7:35 pm
Мнения: 848
Местоположение: село София
Автомобил: SAAB 9-5 2.0Turbo-Deviltune custom stage
:shock: ти ни обля в имформация бе, freek....

_________________
"По-добре късно,отколкото после!"


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Монтаж и настройка на газова уредба - Разделена тема
МнениеПубликувано на: Съб Апр 15, 2017 5:04 pm
 

Аватар

Регистриран на: Съб Сеп 11, 2010 6:50 pm
Мнения: 34
Местоположение: София
Автомобил: Saab 9-3 Vector 1,8t
Благодаря, голям си.


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Монтаж и настройка на газова уредба - Разделена тема
МнениеПубликувано на: Нед Апр 16, 2017 9:56 am
 

Аватар

Регистриран на: Сря Фев 24, 2010 8:59 am
Мнения: 109
Автомобил: SAAB 9000 - B202S
Нещо не ми е ясно - при настройка на газовата трябва да се използва широколентова сонда. Как става това при автомобили които имат обикновенна ?


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Монтаж и настройка на газова уредба - Разделена тема
МнениеПубликувано на: Нед Апр 16, 2017 10:14 am
 

Аватар
saab-club.com member
saab-club.com member

Регистриран на: Нед Мар 09, 2008 6:18 pm
Мнения: 341
Местоположение: Sofia
Автомобил: SAAB 9000 AERO Deviltune custom Stage
Елементарно,монтира се втора(широколентова).


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Монтаж и настройка на газова уредба - Разделена тема
МнениеПубликувано на: Нед Апр 16, 2017 1:45 pm
 

Аватар

Регистриран на: Съб Авг 20, 2016 12:10 pm
Мнения: 14
Местоположение: Най-Югозапад
Автомобил: Saab 93 1.9tid 2005г
Христос Воскресе,колеги...
Freaktattoo,ти си велик Човек,впечатлен съм.
Малко хора биха направили това,което ти си направил(написал)
Браво....Поклон...


          Върнете се в началото  
 
  Препоръчваме Ви:   

Портал » Начало форум » Гараж » Технически кът

 
Напиши нова тема Отговори на тема



Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта


Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Иди на:  

Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Ads

 
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group, X-Static by Skin-Lab