Портал » Начало форум » Saab кафе » Връзки, статии и новини.

 

Напиши нова тема Отговори на тема
Автор Съобщение
 Заглавие: Липсата на добър дизелов двигател ли уби Saab?
МнениеПубликувано на: Пон Дек 01, 2014 1:16 am
 

Аватар

Регистриран на: Съб Ное 24, 2012 9:00 am
Мнения: 32
Автомобил: Saab 9-5 Sport Combi, 1.9 TiD
Статията ми попадна преди около 2 седмици, надявам се да е интересна и за вас.

----------------------------------------
http://www.saabsunited.com/2014/11/did- ... -saab.html
----------------------------------------

Липсата на добър дизелов двигател ли уби Saab?

Няма никакво съмнение, че ръководството на Saab взе редица лоши решения в миналото десетилетие, и че поредицата от грешки е започнала преди много години, най-вероятно около пускането на колата, която трябваше да спаси Saab--NG 9-3. За да разберем по-добре защо някои решения са били взети, е важно да разберем манталитета на ръководството в онзи момент. Мястото където трябваше да имаш присъствие през 1990-2000 беше на пазара в САЩ. Това беше пазара, за който всички се бореха, доста подобно на китайския пазар днес.

Saab имаше добре установено присъствие на северноамериканския пазар и повлияното ръководството на Saab беше силно фокусирано върху конфигурирането на колите за американския пазар.

Около десет години по-рано европейския пазар вече наистина беше започнал да живее свой собствен живот. През 60-те и 70-те години пазара на Европа беше силно повлиян от американския пазар, стандартите за производство на автомобили от висок клас бяха силно повлияни от това, което беше популярно отвъд океана. Но през 80-те евро пазара наистина започна да установява собствени предпочитания по отношение на автомобилите от висок клас с един сериозна, значителна разлика в сравнение с останалата част на света--разчиташе силно на дизелови двигатели.

Дизела винаги е бил много популярен в Европа и произхода му може да се проследи назад чак до Втората световна война, когато германските авиационни двигатели работели с вариант на дизел от въглища, a руските танкове са имали огромни дизелови двигатели. Това ги прави по-устойчиви на врагески огън, отколкото сътоветните съюзническите танкове, което се движили със запалим бензин.

През 1998 г. да се опитваш да продадеш в Европа бензинов автомобил от премиум класа е като да се опитваш да продаде лед на хората в северната част на Швеция в средата на зимата, най-лошата зима която някога са имали. Ако автомобила нямал 6-цилиндров дизелов двигател или друг тип дизелов двигател с еквивалентна мощност, той просто не бил интересен за никого. Европейският пазарът е голям, наистина голям! С над 750 милиона души живеещи на органичена площ, доста домакинства имат висок икономически стандарт, а по-голямата част от това население е съсредоточена в четири страни в непосредствена близост едина до друга. Това е пазара, който превърна Mercedes, VW, BMW и Audi в най-големите играчи на света през 1990-2005. Те управляват този пазар от началото на 90-те като това стана възможно чрез продажбата на премиум автомобили с мощен дизелов двигател.

През 1995 г. ръководството на GM/SAAB разбира, че новият 9-5, която бил на път да излезе няма да може да генерира необходимите продажби само от американския пазар, а европейския пазар е тръгнал в посока, различна от тази която първоначано са очаквали. Това е въпросът, който наскоро обсъждах надълго и нашироко с няколко души, които са работили на управленско равнище в Saab и тези разговори са основният източник на тази статия.

Според няколко дилъри в Европа с които съм говорил, да заинтересуваш хората се със Saab през 1998 г. не било проблем. Тези, които влизали през вратите на автокъщите харесвали как изглежда новия 9-5 и Saab имал всичко което клиентите искали, но в крайна сметка не купували колата. Когато попитах защо, отговорът на този въпрос беше толкова очевиден за дилърите: "ние не можехме да им предложим опция с конкурентен дизелов двигател".

В края на 90-те GM разбира накъде върви тенденцията в Европа и излиза с решение на проблема с дизела. Те сключват сделка с Fiat да разработят съвместно чисто нов дизелов двигател за своите европейски марки. Но получаването на нов, добър дизелов двигател нямало да стане достатъчно бързо, така че Saab решили да въведат два дизелови двигателя в продуктовата си линия, с цел бързо да оправят продажбите си на европейския пазар. Първият от тях е 2,2 литров турбодизелов двигател, който се предлага от 1998 година при модела 9-3, а през 2002 г. при 9-5. Това решение не успява наистина да грабне сърцата на купувачите в премиум сегмента от класа на 9-5. В крайна сметка на 2,2 наистина не му достигаше мощност. За да грабне наистина премиум клиентитете в Европа, Saab монтира турбокомпресорен V6 дизелов двигател, базиран на Isuzu Dmax в 9-5 по времето на фейслифта му през 2002 година. Със 175 к.с. и 350 Nm цифрите са точно такива, каквито Saab са търсили. Имал съм удоволствието да карам чисто нова кола с този двигател още през 2002 г. и беше абсолютна радост. 2,2-литровия двигател е построен от Opel и макар продажбите да тръгнали веднага в положителна посока с въвеждането му, новите дизелови двигатели не били с необходимите качества. При 9-5 V6 двигателя се предлага във версиите ARC и Aero с 5-степенна механична трансмисия, но малко след въвеждането му проблемите започват да се появяват.

Двигателят V6 е толкова измъчван от проблеми, че Saab решават да го спрат само след три години. За съжаление 2,2-литровия двигател не е много по-добрър. Изобилието от гаранционни проблеми и липсата на мощност причиняват огромни разходи на Saab и създават на дизеловите двигатели Saab лоша репутация сред търговци и клиенти.

С течение на времето високите екологични изисквания Euro X влизат в действие, а 2,2-литровия двигател просто не може да се справи вече с тях и тогава партньорство на GM с Fiat наистина се увенчаха с успех. През 2004 SAAB накрая имат двигателя, от който така отчаяно се нуждаят, 8-клапанови и 16-клапанови двигатели 1,9 ТИД. Двигателят с 16-клапана се отличавал с червено T в емблемата TiD, а версията с 8 клапана имала сребърно T. Според първоначалните планове, NG 9.3 трябвало да получи новия дизелов двигател Fiat през 2002 г., но той се забавя и едва през 2004 г. Saab най-накрая имат дизеловия двигател, от който така отчаяно се нуждаят. Но много дилъри заявяват, че вече било твърде късно, защото инерцията в продажбите на новия 9-3 изчезнала, а и други марки предлагали твърде сериозна конкуренция за да могат дизелите на Saabs да стигнат до клиентите и да променят нещо за марката.

Почти всички търговци, с които съм говорил из цяла Европа казват, че ако бяха получили двигателя 1,9 TiD с NG 9-3 през 2002 г., това щело да промени играта изцяло. По време на представянето на NG 9-3, Saab имали колата, но нямали двигателя.

До 2005-2006 в сравнение с големите германци, дизеловият двигател на Saab в 9-3 просто не е достатъчно мощен, за да оправдае наистина цената на колата като голяма премиум марка, но през 2007 г., Saab най-накрая имат двигателя, от който толкова отчаяно се нуждаят през всички тези години--1,9 TTiD. Този двигател мигновено става изключително популярен сред клиентите си и заедно с фейслифта на 9-3 през 2008 г. продажбите на колата скачат! Най-накрая това е правилната комбинация от двигател, мощност и кола, която дилърите на Saab са искали през цялото време.

През 2006 г. 9-5 също получава новия двигател 1,9 TiD и това увеличава продажбите му много. Обаче, вместо да се концентрира върху най-популярните дизели, Saab решават да опитат нещо ново. Въвеждат версиите BioPower основно при 9-5. Повечето дилъри в Швеция, с които съм говорил обикнаха BioPower, но всички те се съгласиха, че Saab биха били в състояние по-добре да се конкурират с популярните Volvo дизели, ако бяха предложили страхотната версия 1,9 TTiD и в 9-5. Липсата на версии на двигателя в автомобилите е постоянен проблем за Saab дилърите и никой не разбра защо TTiD никога не намери своято място в 9.5, но липсата на ресурси за развитие (пари) е вероятна причина.

До 2008 г., абсолютното мнозинство от премиум семейни автомобили в Европа са комбита с 4-колесно задвижване и мощен дизелов двигател. През 2009 Saab представя 9-3X, това е идеалният автомобил да се конкурира с най-популярните автомобили Audi и Volvo. Обаче има проблем--инженерите не могли да поберат в X-версията двигателя TTiD заедно с XWD. Има много теории за причината, поради която тази комбинация не сработила. Историята, която аз съм чувал от някои инженери е, че наистина не е имало достатъчно място в двигателния отсек, за да се поберат 6-степенната скоростната кутия и системата за 4-колесно задвижване. Просто били твърде големи. Въпреки че дизеловата версия не е имала възможност за XWD, колата все пак се продавала много добре, и след като съм я карал мога да ви кажа, че е абсолютна радост!

И така, каква е поуката от историята на Saabs с проваленото предлагане на дизелов двигател? Ами мисля, че ясно се видя, че ако един автопроизводител по някаква причина не е напред в играта, той винаги ще догонва отчаяно и няма да е възможно действително да настигне нивото на конкурентите си, дори и с огромните ресурси с които GM разполагаха. Мениджърите на Saabs взели решение въз основа на опита и това какво мислят за бъдещето техните съветници. В началото на 90-те общото правило в автомобилната индустрия, датираща от началото на T-Форд е, че това, което работи на пазара на САЩ по отношение на премиум марките също са работи и в Европа. В края на 90-те години това се оказва погрешно и струва на Saab много. Неуспеха да утвърди себе си като сериозен конкурент на другите марки в родния си пазар много вероятно е причината за разпадането на цялата марка.

Дори и с въвеждането на NG 9-5 Saab не научи урока си. GM са доста напреднали в разработката на V6 двигател за по-големите си автомобили и ако NG 9-5 беше стартирал с V6 битурбо двигател, който беше планиран за 2012-13, щеше да направи живота на Mercedes и BMW много труден в собствения им заден двор. Отново историята се повтаря като Saab имаше колата, но не можаха да предложат правилния двигател за евро-пазара. Ако бяха в състояние да го направят, аз наистина вярвам, че Saab щеше да е жив и днес!

Но Saab далеч не е сам в правенето на такива грешки. Lexus прави точно същата грешка през последните 20 години. Те се бориха дълго и упорито да извлязат на пазара на ЕС с премиум автомобилите си, но липсата на дизелови двигатели ги държи далеч от наистина големите продажби. Lexus повтариха грешката на Saabs с BioPower, при която ръководството на Lexus си мисли, че големите бензинови двигатели, в комбинация с хибридно задвижване могат да заменят по-мощен дизелов такъв. До сега, обаче, грешат.

BioPower е стъпка в правилната посока за околната среда и невероятно гориво за шофиране, но за съжаление новото биогориво не спечели достатъчно популярност извън Швеция и за последните 5 години, продажбите на E85 е падат с около 5-10% на година в Швеция, и днес около 85% от колите на пътя там работят с дизел. Марката, която разбра това е Volvo. От самото начало предложиха добри, мощни дизелови двигатели за своите автомобили и по този начин се радват на страхотни продажби в цяла Европа. Със сигурност ми се иска Saab да бяха направили същото. През 2002 г. 9-5 с еквивалент на двигателя T5 Diesel щеше да промени играта за Saab.


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Липсата на добър дизелов двигател ли уби Saab?
МнениеПубликувано на: Пон Дек 01, 2014 10:14 am
 

Аватар

Регистриран на: Вто Май 08, 2012 7:00 pm
Мнения: 90
Местоположение: гр.София
Автомобил: Saab 9-5, MY 2000 Aut, 200 hp, Saab 9-3, C
Това може би е един от факторите за сегашното състояние на Сааб.

_________________
No turbo, no party


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Липсата на добър дизелов двигател ли уби Saab?
МнениеПубликувано на: Пон Дек 01, 2014 10:18 am
 

Аватар
saab-club.com member
saab-club.com member

Регистриран на: Вто Май 26, 2009 2:12 pm
Мнения: 2240
Местоположение: София
Автомобил: 9-5 AERO'03 10x to the Devil
Което е вярно, си е вярно.
Друг е въпросът доколко SAAB щеше да бъде истински, какъвто го познаваме и харесваме, дори с голям дизел.
Но няма какво да си кривя душата, 1.9 TTiD наистина е много добър мотор и е жалко, че го няма в 9-5. Корейската разработка на 2-литров дизел в 9-5NG е далече като усещане за динамика, макар и само с 20 коня по-маломощна.

_________________
Обичаният SAAB заслужава едно Дяволско докосване! :turbo
ViOlatOR


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Липсата на добър дизелов двигател ли уби Saab?
МнениеПубликувано на: Пон Дек 01, 2014 1:59 pm
 

Аватар
saab-club.com member
saab-club.com member

Регистриран на: Пон Апр 02, 2012 9:10 am
Мнения: 340
Местоположение: София/Пловдив
Автомобил: Saab 9-5 ARC 2.0t (MY 2002)
Хубава статия. Но наистина само една страна на монетата. Хората говорят и коментират грешна ценова политика, липсата на модел в Голф клас-а. Изоставане при даунсайзинга и доста други неща....

Дизелите много се развиха последните 10 години. Сръвнението с Лексус е интересно.... IS200 с turbo би било супер комбуинация.
Не знам доколко са срвними 2.2 дизела на Опел и на Лексус монтирани в тези години...

_________________
There is no black or white, only shades of grey.

Saab 9-3, 2.0t, 1998 --> Saab 9-5, 2.0t ARC, 2002


          Върнете се в началото  
 
 Заглавие: Re: Липсата на добър дизелов двигател ли уби Saab?
МнениеПубликувано на: Пон Дек 01, 2014 3:05 pm
 

Аватар
saab-club.com member
saab-club.com member

Регистриран на: Нед Май 27, 2007 5:36 pm
Мнения: 718
Местоположение: София
Автомобил: SAAB 9-5 NG 2.0t, 220HP
Интересно ми е мнението на бивши служители на СААБ тук за тази статия...

_________________
Всяко 9-3 мечтае да стане голямо 9-5...


          Върнете се в началото  
 
  Препоръчваме Ви:   

Портал » Начало форум » Saab кафе » Връзки, статии и новини.

 
Напиши нова тема Отговори на тема



Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта


Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Иди на:  

Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

cron

Ads

 
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group, X-Static by Skin-Lab